1
Produse

    Ce nu trebuie să mănânci când ești însărcinată

     

    Corpul tău deține toate instrumentele necesare pentru a-ți susține bebelușul, dar o dietă sănătoasă (și evitarea anumitor alimente) va ajuta Mama Natură să facă ceea ce știe mai bine. Așadar, cum diferă această dietă de recomandările obișnuite privitoare la un consum optim de alimente? Și ce trebuie să mănânci, mai exact? Multe femei însărcinate se întreabă și ce alimente nu trebuie să mănânce sau ar fi bine să evite în timpul sarcinii. Aici vei găsi răspunsurile, însoțite de sfaturi cheie privitoare la nutriția din timpul sarcinii.

     

    Suntem lângă tine, dar, nu uita, sarcina ta e unică și recomandările noastre nu înlocuiesc vizitele la medic. Ia legătura cu medicul pentru a discuta posibilele modificări de dietă.

    Ce nu trebuie să mănânci în timpul sarcinii 


    Vestea bună este că un consum optim de alimente în timpul sarcinii este similar cu o dietă sănătoasă pentru femeile care nu sunt însărcinate. Trebuie să încerci să respecți mesele regulate și să te concentrezi asupra consumului de alimente bogate în fibre, precum legume, fructe și cereale integrale. Și încearcă să consumi cât mai puține alimente bogate în zaharuri sau procesate.
     

    Din motive de siguranță alimentară, carnea crudă sau negătită, ficatul, sushi, ouăle crude, brânzeturile moi și laptele nepasteurizat sau sucurile trebuie eliminate din dietă. În continuare vei găsi detalii suplimentare cu privire la unele dintre alimentele pe care nu trebuie să le mănânci dacă ești însărcinată:[1] [2] [3]

    1. Pește cu conținut ridicat de mercur, pește crud și crustacee


    Nu consuma pește cu conținut ridicat de mercur, precum marlin, pește-spadă, macrou uriaș, ton și Malacanthidae. Consumă cu moderație ton la conservă, ton bucăți, cu conținut caloric redus.

    Spre dezamăgirea tuturor iubitoarelor de sushi, peștele crud și crustaceele se numără printre alimentele pe care nu trebuie să le consumi atunci când ești însărcinată, deoarece pot conține bacterii sau paraziți. De asemenea, fructele de mare afumate trebuie excluse din meniu.

    2. Brânzeturi moi, din lapte nepasteurizat 


    Brânzeturile moi precum brânza feta, Brie sau Camembert sunt incluse, de asemenea, în lista alimentelor care nu trebuie consumate de gravide. Deoarece acestea sunt produse din lapte crud, pot fi contaminate cu bacteria Listeria.[4]

    Regulă generală: urmărește eticheta care menționează că laptele este pasteurizat! 

    3. Lapte și suc nepasteurizate  


    Aceeași regulă este valabilă și pentru sucuri și lapte. Sucul proaspăt stors sau orice tip de suc nepasteurizat poate conține bacterii nocive (E.coli, listeria, salmonella)[5] și nu trebuie consumat în timpul sarcinii).

    4. Ouăle crude, în sarcină 


    Pe lista alimentelor care nu trebuie consumate în timpul sarcinii trebuie să se afle ouăle crude sau alimentele care conțin ouă crude sau gătite insuficient, cum ar fi aluatul de prăjitură, aluatul de fursecuri, ouăle fierte moi sau omleta. Ai grijă la alimentele care pot conține ouă gătite insuficient sau gătite ușor, cum ar fi salatele, sosurile, laptele de pasăre și înghețata. În timpul sarcinii trebuie să mănânci doar ouă pasteurizate, complet gătite.

    5. Carne gătită insuficient sau crudă 


    Carnea gătită insuficient sau crudă poate conține Listeria. Fii prudentă și evită mezelurile în timpul sarcinii, sau reîncălzește carnea până când aceasta începe să fiarbă. Pateurile sau produsele din carne sub formă de pastă refrigerate sunt, de asemenea, interzise. În ceea ce privește bucățile întregi de carne, asigură-te că acestea sunt bine gătite înainte de consum. 

    6. Germeni cruzi sau gătiți insuficient


    Germenii cruzi, precum cei de lucernă, ridiche, trifoi, fasole sau orice alți germeni prezintă riscul unei boli transmise prin alimente, așadar trebuie să fie bine gătiți pentru a reduce riscul dezvoltării bacteriene. [6]

    Același lucru este valabil și pentru fructele și legumele nespălate și salatele cumpărate din magazin.

    Alimente de evitat în timpul sarcinii 

     

    Deși nu sunt interzise complet, consumul anumitor alimente trebuie redus sau evitat în timpul sarcinii, pentru ca tu și bebelușul să fiți fericiți și sănătoși:

    Carne cu umplutură proaspătă


    Ai grijă cu carnea cu umplutură. Dacă alegi să cumperi o pasăre întreagă cu umplutură, asigură-te că o cumperi și o gătești în starea congelată în care se află. Carnea și umplutura proaspete pot duce la dezvoltarea bacteriană.[7]

    Dulciuri, carbohidrați și fast food 


    Deși nu există dovezi științifice concludente, dulciurile, alimentele de tip fast food și alimentele bogate în grăsimi se află, de obicei, pe lista poftelor viitoarelor mame. Dacă faci parte din grupul de mame cu pofte, explorează opțiuni mai sănătoase. Poftești la cartofi prăjiți la fiecare masă? Prăjește alimentele fără ulei sau cu o cantitate mică de ulei, cu ajutorul unei friteuze cu aer – o alternativă sănătoasă, care îți permite să te bucuri de alimente prăjite delicioase cu până la 90% mai puțină grăsime*. Nu uita: o dietă echilibrată și sănătoasă este importantă pentru ca tu și copilul să fiți în siguranță.

    Cafeină în exces


    În timpul sarcinii, alimentele interzise includ și băuturile interzise, iar cafeina se încadrează în această categorie.

    Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca „femeile însărcinate, care consumă cantități zilnice ridicate de cafeină (mai mult de 300 mg pe zi), să își micșoreze consumul zilnic de cafeină în timpul sarcinii pentru a reduce riscul pierderii sarcinii și aducerea pe lume a unor copii cu greutăți mici la naștere”.[8]

    Sfaturi nutritive sănătoase pentru viitoarele mame 


    Sarcina este o perioadă de creștere și dezvoltare intensă a bebelușului, precum și a unor numeroase modificări fiziologice ale mamei, iar nutriția trebuie să te ajute în această călătorie. Întotdeauna este util să discuți cu un medic, pentru a te asigura că vei consuma nutrienții potriviți, în cantitatea potrivită. Iată câteva sfaturi cheie pentru o dietă sănătoasă și echilibrată în timpul sarcinii:

     

    • Consumă cereale integrale, cum ar fi pâinea și pastele din grâu integral, de preferință carnea slabă, și încearcă să mănânci 230-340 g de pește gătit pe săptămână (nu uita să alegi peștele cu conținut scăzut de mercur).
    • Alege alimente din cele cinci grupe de produse: cereale, fructe, legume, alimente proteice și produse lactate.[9]
    • O jumătate din farfurie trebuie să conțină legume și fructe. Cealaltă jumătate, cereale integrale.
    • Discută cu medicul tău despre planul de nutriție și despre vitaminele prenatale cum ar fi acidul folic și fierul. În timpul sarcinii ai nevoie mai mare de unele vitamine și minerale și este greu să obții tot ce ai nevoie din alimente.
    • Alege grăsimi mononesaturate sau polinesaturate, precum uleiul de măsline și avocado, și limitează grăsimile saturate și alimentele „cu calorii inutile”, cum ar fi bomboanele sau băuturile zaharoase.
    Menține-ți sănătatea la cele mai înalte cote în timpul sarcinii, cu ajutorul aplicației pentru mobil Sarcina+. Aceasta este concepută pentru a te ajuta pe timpul sarcinii și al nașterii, oferindu-ți un ghid cuprinzător în toate etapele sarcinii. Consultă întotdeauna un medic înainte de a începe orice dietă specifică.

    * În comparaţie cu cartofii prăjiţi proaspeţi pregătiţi într-o friteuză obişnuită

    Sursă foto : Philips